FOF’s whistleblowerordning har til formål at øge mulighederne for, at alle FOF’s tidligere og nuværende ansatte frit kan ytre sig om kritisable forhold på arbejdspladsen uden at frygte for negative konsekvenser. Formålet med whistleblowerordningen er derfor at sikre åbenhed og gennemsigtighed i forhold til eventuelle (lov)overtrædelser og alvorlige uregelmæssigheder.
Ordningen skal ses som et supplement til den direkte og daglige kommunikation i FOF om fejl og utilfredsstillende forhold. Ordningen udgør desuden et supplement til eksisterende muligheder, fx henvendelse til nærmeste leder, TR eller arbejdsmiljørepræsentanten.
Vi opfordrer til at anvende whistleblowerordningen, så eventuelle overtrædelser kan imødegås hurtigt og effektivt internt. Whistlebloweren kan dog frit vælge mellem at indgive indberetning til arbejdspladsens whistleblowerordning eller til den eksterne whistleblowerordning, der administreres af Datatilsynet.
Indberetning til FOF’s whistleblowerordning sker via sikret mail til whistleblower@fof.dk.
Indberetninger til FOF’s whistleblowerordning behandles af HR hos FOF. Spørgsmål til de enkelte indberetninger eller whistleblowerordningen i det hele taget skal rettes til Christel L Larsen, HR - landssekretariatet på mailen cll@fof.dk.
FOF’s whistleblowerordning anvender sikret mail til registrering og behandling af indberetninger. I processen overholdes alle gældende regler i forhold til behandling af personoplysninger.
I nogle tilfælde kan der i behandlingen af indberetninger, afhængigt af indberetningens indhold og karakter, inddrages hjælp fra en ekstern part, fx advokat eller revisor.
FOF’s whistleblowerordning kan anvendes til indberetning af oplysninger om alvorlige overtrædelser eller øvrige alvorlige forhold, som ikke nødvendigvis kan henføres til en bestemt lovovertrædelse.
Der kan indberettes om forhold, som har fundet sted eller vil finde sted i FOF. Det forudsættes, at whistlebloweren er i god tro om oplysningernes rigtighed.
En lovovertrædelse eller et andet forhold vil som udgangspunkt være alvorligt, hvis det er i offentlighedens interesse at få handlingen frem i lyset.
Eksempler på, hvad der kan indberettes er:
Indberetninger om whistleblowerens eget ansættelsesforhold er som udgangspunkt ikke omfattet, medmindre der er tale om seksuel chikane eller grov chikane.
Oplysninger om øvrige forhold, herunder oplysninger om overtrædelser af interne retningslinjer af mindre alvorlig karakter, bl.a. regler om sygefravær, påklædning og oplysninger om andre personalerelaterede konflikter på arbejdspladsen, vil som udgangspunkt ikke anses som grove overtrædelser og skal derfor ikke indberettes til whistleblowerordningen. Sådanne oplysninger kan i overensstemmelse med gældende retningslinjer indgives til direktøren eller arbejdsmiljørepræsentanten.
Følgende persongrupper kan anvende FOF’s interne whistleblowerordning:
Andre persongrupper har altid mulighed for at lave en indberetning til den eksterne whistleblowerordning, som administreres af Datatilsynet.
Whistlebloweren vil senest 3 dage efter at have sendt indberetningen modtage en bekræftelse på modtagelsen. Bekræftelsen sendes til den mailadresse, hvor fra indberetningen er sendt.
Indledningsvist vil der blive taget stilling til, om indberetningen falder indenfor whistleblowerordningens anvendelsesområde. Hvis indberetningen falder udenfor ordningens anvendelsesområde eller er åbenbart ubegrundet, bliver indberetningen afvist. Whistlebloweren vil få besked herom.
Hvis indberetningen falder indenfor lovens anvendelsesområde, bliver indberetningen behandlet. Det betyder bl.a., at der, afhængigt af indberetningens indhold og karakter, kan blive indhentet yderligere oplysninger internt i organisationen og evt. via yderligere dialog med whistlebloweren.
Eksempler på opfølgning af indberetningen er:
Indenfor 3 måneder fra bekræftelsen på modtagelsen skal whistlebloweren have feedback på indberetningen. Feedbacken kan være en beskrivelse af iværksatte tiltag, påtænkt opfølgning og begrundelse herfor samt oplysninger om udfaldet og forløbet af eventuelle gennemførte undersøgelser.
Feedbacken til whistlebloweren skal overholde gældende lovgivning, herunder databeskyttelseslovgivningen. Det betyder bl.a., at der skal være et videregivelsesgrundlag for at kunne videregive følsomme oplysninger. Det beror på en konkret vurdering, hvilke oplysninger der kan gives i opfølgningen overfor whistlebloweren.
Medarbejdere, der er tilknyttet FOF’s whistleblowerenhed, har en særlig tavshedspligt i forhold til de oplysninger, der indgår i indberetningerne. FOF’s whistleblowerenhed behandler i videst muligt omfang indberetninger fortroligt.
Tavshedspligten omfatter alene oplysninger, der indgår i indberetningen. Det betyder, at hvis der i forbindelse med en indberetning, oprettes en sag, hvor der indsamles yderligere oplysninger, vil disse ikke være omfattet af tavshedspligten.
Oplysninger fra en indberetning behandles i overensstemmelse med behandlingsreglerne i whistleblowerlovens § 22 og i databeskyttelsesforordningen og -loven. Oplysninger fra en indberetning kan efter omstændighederne videregives, fx med det formål at følge op på indberetningerne.
Whistlebloweren bliver underrettet forud for videregivelse af oplysninger om whistleblowerens identitet, medmindre det vil bringe en relateret undersøgelse eller retssag i fare.
Som whistleblower må man ikke udsættes for repressalier, herunder trussel om eller forsøg på repressalier, fordi vedkommende har foretaget indberetning til en intern eller ekstern whistleblowerordning. Desuden må whistlebloweren ikke hindres eller forsøges hindret i at foretage indberetninger.
Repressalier betyder i denne sammenhæng enhver form for ufordelagtig behandling eller ufordelagtig følge som reaktion på en intern eller ekstern indberetning, der forårsager eller kan forårsage whistlebloweren skade.
Whistlebloweren kan ikke ifalde ansvar for at indberette fortrolige oplysninger, hvis vedkommende har rimelig grund til at antage (god tro), at oplysningerne i en indberetning er nødvendige for at afsløre en alvorlig lovovertrædelse eller et alvorligt forhold.
Forsøg fra FOF’s ansatte eller ledelse på at hindre en whistleblower i at foretage indberetning eller på at udøve repressalier mod en whistleblower, der har indberettet i god tro, vil medføre ansættelsesretlige konsekvenser.
Hvis du ønsker eller overvejer at indgive oplysninger som whistleblower, har justitsministeriet udarbejdet en vejledning, der overordnet beskriver whistleblowerloven, indberetningsmuligheder m.m. Den beskriver også dine rettigheder og beskyttelse som whistleblower. Du finder vejledningen på justitsministeriets hjemmeside, www.jm.dk.