Elbphilharmonie - Maurice Ravel - Péter Eötvös - Sergei Rachmaninoff - Hamburgishen Staaatsoper - Jacques Offenbach - Les Contes d’Hoffmann (Hoffmanns eventyr) - Havnerundfart i Barkassen - Kørende byrundtur - Altona - St. Pauli - Reeperbahn ("Der Kiez") - Fyrskibet
OBS: Når der opstår venteliste på turen, så tøv ikke med at tilmelde dig alligevel. Når vi igen får billetter til Elbphilharmonien kontakter vi ventelisten inden vi åbner for salget...
Det er stort set umuligt at få billetter til Hamburgs fantastiske koncerthus - Elbphilharmonie - men vi har fået billetter til de bedste pladser igen.
Denne gang bliver det en 2-dages weekendtur med overnatning på centralt beliggende 4-stjernede Hotel Baseler Hof.
Vi kører fra Kolding og nyder undervejs sydpå friskbagt morgenbrød med kaffe/te i bussen. Via Sønderjylland og Slesvig-Holsten når vi Hamburg ved middagstid efter passende pause undervejs.
Hamburg er en stor by og vi får et indtryk af den på vej mod ”Landungsbrücken”, som vi når efter at have krydset St. Pauli Hafenstraße. Her venter vores lokale, dansktalende guide på os for at tage os med ombord på en af Hamburgs berømte Barkassen - bådene, som sejler på havne- og kanalrundfart. Og det er netop hvad vi skal; med ”prammen” Tanja, som har sejlet i Hamburgs havn siden 1936.
En eksklusiv oplevelse - kun med os ombord - får vi, når vores lokalguide fortæller ikke alene havnens vidt besungne historie, men også om skibene i Europas tredjestørste havn med sine 7.399 hektar, mens vi sejler i den imponerende havn. Havnen ligger ved Elbens udmunding og 100 km fra havet og rummer de største havgående skibe. Er vi heldige, ser vi eksempler på de største skibe.
Barkassen (vores båd) har en størrelse, der gør, at den kan komme under broerne i Speicherstadt - det gamle pakhus- og lagerområde - med de smukke huse ud til kanalerne. Men det er strøm og ebbe og flod og vandets dybde den dag på det klokkeslæt der afgør, hvor vi kan sejle. Det overlader vi trygt til kaptajn Hansow, som har sejlet i Hamburg havn i over 30 år.
I land igen sætter vi os i bussen, som den lokale guide dirigerer rundt i storbyen mens han fortæller de gode historier undervejs. Midt på eftermiddagen kommer vi frem til vores hotel, efter at have fået et godt indtryk af både by og havn.
Der bliver mulighed for et hvil på hotellet og/eller et cafébesøg inden aftenens store oplevelse: operaen i Staatsoper.
Dørene til salen lukkes klokken 19, hvor operaen begynder. Derfor spiser vi allerede klokken 17. Hotellet ligger i gåafstand - ca. 270 meter - fra operaen og vi følges derhen.
Aftensmaden er inkluderet i prisen inklusiv en øl eller vand eller et glas vin.
Der er introduktion til operaen klokken 18.20 i operahuset.
Komponisten Offenbach var operettemager, men ville så gerne lave sin første opera, baseret på E.T.A. Hoffmanns eventyr. Desværre døde Offenbach før han blev færdig med operaen og ud fra skitserne satte en kollega - Ernest Guiraud - operaen sammen til premieren i 1881. Forestillingen blev en enorm succes - og siden har den givet anledning til polemik og overtro - og er blevet spillet over hele verden.
Digteren Hoffmann er forelsket i sangerinden Stella - og fordrukken er han også. Hans følelser gengældes af Stella i et brev til den håbefulde lyriker, men men men det glade budskab opsnappes af Hoffmanns værste rival.
Hoffmann drikker sig endnu mere beruset, ramt af tømmermænd og kærlighed, som han jo er… og beretter om sit livs kuldsejlede kærlighedseventyr. Fortællingen er nærmest gotisk og grotesk - som menneskets frygt for det ukendte og ukontrollable jo er.
Poeten er hovedperson i sine egne, fantastiske historier. Han søger forgæves efter kærligheden og efter sig selv i sit møde med 3 kvinder - Olympia, Antonia og Giulietta. Vil han kunne bruge fiaskoerne i livet til at hente kraften til kunsten? Eller fejler han på grund af sig selv? Eller kunne det måske være på grund af alkohol?
Tysk romantik og fransk esprit (ånd) blandes, som i et kalejdoskop, i stadigt skiftende konstellationer og flimrende farver. Siden uropførelsen er performancehistorien blevet en spændende krimi, som gentagne gange har sat Hoffmanns historier i et nyt og fascinerende lys. Det kan du glæde dig til at opleve i Hamburg den 1. marts 2025.
Der er lagt 2 pauser ind i løbet af aftenen. Bestil evt. drikkevarer til pausen inden forestillingen.
Straks efter forestillingen følges vi til hotellet. Eller man kan begive sig ud i Hamburg på egen hånd - eller selv finde tilbage til hotellet.
Hør Barcarolle - som i øvrigt i en let omskrevet tilstand blev indsunget af Elvis Presley under titlen ”Tonight is so right for love” i 1960 til filmen G.I. Blues.
Efter den gode morgenmad tager vi kufferterne ombord på bussen og er klar til afgang. Vi kører så tidligt, at vi kan nå at opleve den indvendige del af Elbphilharmonien og den fantastiske udsigt fra Plaza niveau inden koncerten.
Bussen kører os til koncerthuset, hvor vi indledningsvis lader os opstige til Plaza niveau - den fantastiske 360 graders rundgang med panoramaudsigt over havnen, Elben og byen.
Der er indføring til dagens program klokken 10.00 i Store Sal, som man kan deltage i - og ellers er der god tid til at nyde scenariet og måske besøge souvenirbutikken for at sikre sig et minde om den store oplevelse, det er at besøge bygningen. Det er enten/eller - man kan ikke nå både indføringen og shopping. Og der er ikke tid til shopping efter koncerten.
7. Philharmonisches konzert. Dans, sprog og fantastiske billeder: De tre orkesterværker i dette koncertprogram rummer en masse kreativ energi
Maurice Ravel: “Daphnis et Chloé” Suite nr. 2
Péter Eötvös: "Speaking Drums" - Fire digte for solotrommer og orkester
Sergei Rachmaninoff: Symfoniske danse op 45
Dirigent: Thomas Guggeis
Slagtøj: Alexei Gerassimez
Philharmonisches Staatsorchester Hamburg
Ravel skrev "Daphnis et Chloé" som balletmusik til Diaghilevs berømte Ballets Russes. Kompositionen fejrede i første omgang sin store succes som suiter på koncertscenen, hvor dens genialitet kommer til sin ret. Ravel havde et "stort musikalsk freskomaleri" i tankerne til den gamle kærlighedshistorie om de to hittebørn, "bekymret mindre med arkaisme end med loyalitet over for mine drømmes Grækenland." I en enestående farvepragt hælder han den opgående sol, nymfens sang og et ekstatisk sidste vanvid ind i et maleri fra det tidlige 20. århundrede.
100 år senere beslutter den ungarske komponist og dirigent Péter Eötvös, der engang selv var trommeslager, at lære trommerne at tale: I hans Fire Poems for Solo Percussion and Orchestra overføres den oprindeligt rytmisk talte tekst gradvist til instrumenterne. En yderst virtuos lydverden, hvorfra en fortælling udspringer.
Tingene danser igen med Rachmaninoffs sidste værk, som han selv beskrev som "den sidste gnist". Det betragtes som et personligt tilbageblik over hans liv og hans æra, tegnet i fantastiske stemninger.
Efter koncerten går vi samlet de ca. 650 meter til Das Feuerschiff, hvor vi skal have frokost. Fyrskibet blev bygget i England i 1952 og lå i 36 år som navigationsmærke for skibsfarten ud for den engelske kyst. I 1989 blev fyrskibet erstattet af en stor tønde og kom i 1993 til Hamburg, hvor det ligger fast. Nu er skibet indrettet som restaurant.
Frokosten er inkluderet i turens pris.
Når vi er klar, kommer bussen og henter os, så vi kan komme nordpå igen. Vi regner med at være i Kolding klokken ca. 18 efter en fantastisk weekend i Hamburg.
Vi tager forbehold for nødvendige ændringer i programmet.
Deltagelse forudsætter at man er selvhjulpen.
Bussen udgår fra FOF i Kolding kl. 08.00. Afhængig af antallet af tilmeldte langs ruten, kan der være påstigning i Vejen og langs motorvejen sydpå. Påstigningstidspunkter meddeles senere.