I anledning af Copenhagen Pride 2022 afholdtes FOFs Forsamlingshus for fulde sale i nye omgivelser på Husets Teater. I panelet sad Moeisha A. Aden, Sandra Yi Sencindiver, Jakob Steen Olsen og Sargun Oshana.
Debatten, som var arrangeret i samarbejde med foreningen Sabaah, drejede sig om repræsentation og kulturel appropriation i dansk scenekunst. Se billederne her. Du kan også læse et uddrag af denne reportage, som ISCENE, et webbaseret nyhedsmedie om scenekunst, har skrevet fra arrangementet:
af Nina Branner, journalist, ISCENE
Publikum bestod af en mangfoldig skare af minoriteter, teaterdirektører, skuespillere og almindeligt teaterinteresserede tirsdag aften på Husets Teater, hvor vi var samlet for at diskutere inklusion og repræsentation i scenekunsten. For må en hvid cis-mand egentlig gerne spille rollen som sort transkvinde?
Det blev overordentlig hedt i det sommervarme loftslokale på Husets Teater i de godt to timer, Fahads Saeeds debatarrangement varede. Selve diskussionen holdt sig dog på forfriskende vis under kogepunktet – det brandvarme tema taget i betragtning. Meningerne er stærke, når det kommer til repræsentation af minoriteter og marginaliserede grupper, også i scenekunsten. For hvem har egentlig ret til at fortælle udsatte gruppers historier?
Saeed, som er en aktiv stemme i ligestillings- og diversitetsdebatten, har med Fahads Forsamlingshus skabt en københavnsk debatscene, hvor samfundsrelevante emner diskuteres borgere og eksperter imellem. Denne aften var det Berlingskes teaterredaktør, Jakob Steen Olsen, direktør på Teater Grob, Sargun Oshana, den dansk-somaliske performer og transaktivist, Moeisha A. Aden og kunstnerisk leder af teatret danskdansk, Sandra Yi Sencindiver, der var samlet for at diskutere, om skuespillere må spille roller, der repræsenterer en anden social-, etnisk- eller kønslig baggrund end deres egen.