Rene formeksperimenter, surrealistiske drømmesyner, stemningsmættede landskaber og spontane maleriske følelsesudbrud præger dansk kunst i modernismen ca. 1900-1960. Det skal vi se nærmere i dette foredrag.
Den abstrakte kunst introduceres, om end de fleste danske kunstnere fastholder figurationen. Mange kunstnere er optagede af at skildre menneskets sjæleliv og sande natur.
Der er et stort fokus på kunstneriske arbejdsmetoder, for hvordan overfører kunstneren sit inderste ubevidste til en kunstnerisk form? Formalismen, der har kunstens egne virkemidler som tema, er en reaktion mod den følelsesdyrkende, spontane, abstrakte kunst.
Maleri: Harald Giersing – Landskap, Birkerød (1917).
Dato | Tid | Sted | Navn | |
---|---|---|---|---|
1 | Torsdag 20.03.2025 | 14:00-15:45 | KBH V, Humletorvet | Mathilde Teglgaard Nielsen |
Mathilde Teglgaard Nielsen er cand.mag. i medievidenskab og kunsthistorie. Hun formidler kunst, arkitektur og design i form af foredrag, undervisning, omvisninger, vandringer og rejser. Mathilde Teglgaard Nielsen er i sin formidling optaget af at berige og begejstre publikum, give indsigt i værkernes dybere betydninger og perspektiv i forhold til værkets samtid og vores nutid.