Skip to content
Spiludvikling for børn og unge FOF

Spiludvikling fra 10 år – begyndere – lær at lave dit eget computerspil

Spilprogrammering er en kæmpe verden! Hvad drømmer du om at lære at lave?

På dette kursus vil du lære at lave et grundlæggende computerspil med blokprogrammering i programmet Scratch. Undervejs vil du samtidig lære at bruge Scratch, så du selv kan udforske videre.

Da vi begynder helt fra bunden, er der plads til alle. Kursuset er for dig, der er nysgerrig på, hvordan man laver computerspil, og gerne vil prøve kræfter med kodning i et sjovt og trygt miljø. Kurset er ideelt for begyndere, der gerne vil udforske spiludvikling på en tilgængelig måde.

Forløb

  • Fase 1: Gennem små projekter lærer du de grundlæggende redskaber inden for spilprogrammering, som f.eks. hvordan man får en spilkarakter til at bevæge sig.
  • Fase 2: Vi udvikler i fællesskab et til to spil, hvor alle får små udfordringer, der passer til deres niveau. Hvis du allerede har erfaring med Scratch, vil du få ekstra udfordringer, der kan hjælpe dig med at udvikle dine færdigheder yderligere.
  • Fase 3: I denne fase bliver du sluppet løs til at brainstorme og arbejde på dit eget spil – selvfølgelig med hjælp fra underviseren. 

Medbring

Husk din egen bærbare computer, oplader, høretelefoner og en mus. Tag også gerne lidt drikkevarer og sunde snacks med til pauserne. Scratch (www.scratch.mit.edu), som vi bruger på kurset, virker på de fleste computere, men dog ikke Chromebook.

Værd at vide

Kurset er for børn uden voksne. Tjek kalenderen for undervisningsdatoer, da vi følger skolernes ferier.

Information

Kalender

Dato Tid Sted Navn
1 Torsdag 20.02.2025 17:50-19:30 Bagsværd Skole Ronny Skjold Mikkelsen
2 Torsdag 27.02.2025 17:50-19:30 Bagsværd Skole Ronny Skjold Mikkelsen
3 Torsdag 06.03.2025 17:50-19:30 Bagsværd Skole Ronny Skjold Mikkelsen
Se alle Se færre
Underviser

Ronny Skjold Mikkelsen

Uddannelse: Jeg er uddannet Game Designer ved IT Universitetet i København med speciale i, hvordan lyd i computerspil påvirker spillerens 'Game Feel'. Derudover har jeg en professionsbachelor i medie- og sonokommunikation fra Sonic College.

Andre faglige kvalifikationer: Lige siden jeg var teenager, har jeg bekæmpet drager i Dungons & Dragons og rullet alverdens terninger i så mange brætspil, som jeg kunne få fingrene i (jeg ejer selv ca. 100). Jeg har også boet i USA i omtrent 20 år, hvor jeg var musiker og lyddesigner. Der blev jeg også uddannet guitarist ved Musicians Institute i Hollywood og Sound Engineer ved SAE Institute i Los Angeles.

Undervisningserfaring: Jeg har undervist på professionsbachelor- og kandidatniveau på skoler i både Los Angeles, København, Haderslev og Kolding. I samarbejde med professor Miguel Sicart, leder af Center for Digital Play ved IT-Universitetet i København, har jeg været medunderviser ved Coding Pirates ITU. Her har jeg arbejdet med at gøre kodning tilgængeligt og sjovt for børn og unge gennem programmering i Scratch, P5.js og C#.

Andet: I min undervisning lægger jeg vægt på at tilpasse det faglige indhold til den enkelte elevs behov og niveau. Jeg lægger særlig vægt på at forklare komplekse emner på en forståelig og diversitetsbevidst måde. Mit mål er at hjælpe eleverne, uanset deres udgangspunkt, med at udforske deres kreativitet gennem kodning og spiludvikling.