Billede af Birgitte Possing, historiker og forfatter

Foredrag med Birgitte Possing

En historikers velbegrundede argumenter for ligestilling

Af Marie Vernegreen Christensen, dramaturg og retorikstuderende

Det startede som bog. Nu er det blevet til flere oplag, foredrag og en teateropsætning. Videns tørsten på emnet er stor. Birgitte Possing er formidabel til at formidle historien og de provokerende vilkår, kvinder har måttet finde sig i. Men hun er også god til at mobilisere det håb, der skal være med til at ændre det.

Vær på vagt!

Vi fortæller os selv, at det går godt med ligestillingen i Danmark. Men sådan forholder det sig ikke i virkeligheden. Possing bringer tal og undersøgelser på banen. Det er et paradoks, at vi danskere tror, at vi har ligestilling uden reelt at have det. Realiteten er, at mænd generelt dominerer i samfundets top, og at ligestillingen er gået tilbage i Danmark. "Vi må være på vagt", fastslår Possing.

Bakket op af historien

Alt hvad Possing siger, har hun belæg for. Hun har selv været ude og begå sig i samfundets top, hun er professor, forsker, historiker, antropolog og i det hele taget et utrolig klogt og erfarent menneske. Hun krydrer foredraget med egne observationer, fortællinger om historiske personligheder som Nielsine Nielsen, Emma Gad og Mathilde Fibiger, samt anekdoter og citater af nutidige personligheder som Ole Birk Olesen, Joachim B. Olsen og Pia Kjærsgaard. Alt sammen får det foredragets publikum til at grine, ryste på hovedet og småkommentere forarget på, hvordan man gennem tiden – og stadig – anvender argumenter imod kvinder.

Argumenterne imod kvinder

"Kvinder er blevet latterliggjorte, nedgjorte og usynliggjorte", forklarer Possing. De er blevet skubbet tilbage til de hjemlige pligter og har fået skudt i skoen, at de har et særligt omsorgsgen. "Fælles for alle disse argumenter er, at de alle taler imod fakta", forklarer Possing, der gør sit publikum stumt og fortsætter: "Men nu går den ikke længere." Hun understreger, at det kommer til at koste, når nogen (i dette tilfælde mænd) skal afgive privilegier, men beder os samtidig huske, at det ikke er en kamp mellem mænd og kvinder, men et strukturelt problem.

Tidsånden giver håb

Denne oktoberaften går jeg både vred og provokeret fra Dokk1, men jeg føler mig samtidig opløftet og håbefuld. For Possing forsikrede mig og de andre engagerede kvinder i salen om, at noget godt er ved at ske. Flere siger fra, flere bliver opmærksomme. Der sker noget ustoppeligt med tidsånden. Argumenterne findes endnu, men i stedet for at bringe skam over os, kan vi nu grine af dem. Så højt, at det er svært at forestille sig, at vi nogensinde kommer til at tie igen.

Foredrag: Argumenter imod kvinder – fra demokratiets barndom til i dag v/ Birgitte Possing
Tid: mandag d. 4. oktober 2021, kl. 19.00
Sted: Dokk1, Aarhus
Arrangør: FOF Aarhus i samarbejde med Dokk1

Billede af FOF-anmelder Marie Vernegreen

Jeg er bachelor i dramaturgi og er nu i gang med en kandidat i retorik på Aarhus Universitet. Derudover arbejder jeg på et forlag ved siden af. I min fritid anmelder jeg scenekunst, ser en masse teater, har gang i diverse kreative sysler og bruger meget tid med mine venner. Jeg holder desuden meget af at bruge byen og er stor kulturforbruger. Jeg er anmelder hos FOF Aarhus, fordi det først og fremmest giver mulighed for at komme til spændende foredrag og få udvidet min horisont, men også fordi at jeg interesserer mig meget for kultur og formidling.