Carsten Norton | FOF Aarhus

Anmeldelse

Foredrag med Carsten Norton

Engle dør aldrig

Af Didde Hauch

Selvom publikum sidder spredt på de mange stolerækker i Store Sal på Dokk1, er det klart, at de er samlet om det samme: at høre om Hells Angels; englene, der aldrig dør. Forfatter og journalist Carsten Norton står, med sit lange skæg og runde briller på podiet, klar til at fortælle den utrolige historie om, hvordan de spredte grupper, der i 60’erne blev kaldt ”læderjakker”, udviklede sig til at blive et velorganiseret, veldefineret og regerende fællesskab, Hells Angels.

Omhyggeligt målrettet og tilpasset vold

Carsten Norton gennemgår kronologisk og med billeder de konflikter, der opstår med rivaliserende rockergrupper op gennem 1980’erne, og som kulminerer med den store nordiske rockerkrig mod Bandidos op gennem 1990’erne. Undervejs er det tydeligt, at Hells Angels ikke blot var en simpel forsamling af utilpassede småkriminelle, men derimod en hierarkisk opbygget organisation, hvis medlemsskare udgjordes af velfungerende fædre, kammerater og mænd opvokset i forstæderne til København. Derfor er det også en gruppe, der er omhyggeligt præcise i deres voldshandlinger, så kun det udpegede mål lider skade. For gruppens medlemmer har samvittighed, og det vidner et interview med medlemmet Blondie om. I sin fængselscelle, hvor han sidder for dobbeltmord, fortæller han om, hvordan han ville stemme SF, hvis han fik chancen. Alt i alt udfolder der sig i løbet af foredragets 2 timer således et nuanceret billede af en af Danmarkshistoriens mest hårdkogte bander.

”Vi er ikke rockere. Vi er Hells Angels, og vi vil skide på samfundets love, hvis de kolliderer med vores”

Carsten Nortons foredrag giver et interessant og grundigt indblik i miljøet omkring Hells Angels, der uomtvisteligt er et centralt stykke kriminal- og danmarkshistorie. Det giver et unikt indblik i en lukket underverden, hvor samfundets love ikke gælder og hvor medlemmerne er villige til at sidde årtier bag tremmer eller betale med livet for at bære det berygtede rygmærke.

Foredraget kommer omkring alt fra sjak til læskur, og Carsten Norton introducerer også publikum til karakterer kendt som Kolort, Ost og Fiskefjæs. Fortællingen om Hells Angels byder således på dobbeltdrab, hævnaktioner – kriminelle handlinger, der sender så mange HAere i fængsel, at de kan stille sit helt eget fodboldhold derinde.

Skulle anmelderen komme med en enkelt anke, må det være at tiden den skred lidt. Men det er tilgivet, for den er trods alt let at glemme den, når emnet er så spændende.

Foredrag: Engle dør aldrig v/ Carsten Norton
Tid: torsdag d. 3. marts 2022, kl. 19
Sted: Dokk1, Aarhus
Arrangør: FOF Aarhus i samarbejde med Dokk1

Billede af FOF Aarhus anmelder Ditte Hauch

Til dagligt arbejder jeg ved Dansk Center for Mindfulness, mens jeg i min fritid konkurrerer i styrkeløft og træner nogle seje u13 drenge i fodbold. Jeg er anmelder hos FOF Aarhus på grund af min umættelige nysgerrighed, og fordi jeg tror på, at man altid kan blive klogere.