Skip to content
Billede af forsker Ann-Elisabeth Knudsen på Dokk1 i Aarhus

anmeldelse

Foredrag af Ann-Elisabeth Knudsen - "Diagnose eller opdragelse"

Børns hjerner – pædagogiske paradokser og medicinske analyser

FOF-anmelder Johanne Rauff, Cand. SOC i Uddannelsesvidenskab

På det store lærred bag Ann Elisabeth Knudsen er der hjerner: Tegnede hjerner, scanninger af hjerner og ja – et stort fotografi af en vaskeægte hjerne i egen slimede hjernesovs. Lækkert at se på er det ikke, men det illustrerer udgangspunktet for Ann-Elisabeth Knudsens foredrag, når hun de næste par timer, jonglerer mellem netop hjernescanninger og levende, genkendelige børn – som publikum kender dem, hvad end man i aften er på DOKK1 i privat eller professionelt regi.

 

Hvad scanninger kan

Hjernescanninger kan gøre os klogere på børns vanskeligheder, udvikling og trivsel. Ann-Elisabeth Knudsen præsenterer forskellige former for scanninger og fortæller om, hvad de hver især kan, og hvordan nyere teknologi i høj grad underbygger mange af de ting, som pædagoger og andre professionelle i forvejen ved. Der redegøres bl.a. for, at hjernescanninger viser, at børn har større hjerneaktivitet, når de interagerer med andre, end hvis de eksempelvis sidder alene med en opgave eller leg.

Ann-Elisabeth Knudsen kæder konstant hendes scanninger og pointer sammen med relaterede eksempler fra sin egen familie, eller praktisk erfaring med børn og ofte på humoristisk manér.

 

Hjernemodning

Hjernen er afhængig af stimulation, men en basal viden om hjernen er afgørende for, at vi som voksne kan stimulere børns hjerner på den rigtige måde. Publikum får en bred præsentation af forskellen på børnehjerner inden for normalområdet, og børn med autisme eller andre diagnoser.

Dette gøres med løbende paralleller til adfærdsbilleder fra børn i praksis, hvilket gør det avancerede stof lettere tilgængeligt og får publikum til at klukke og nikke genkendende.

 

Sagen er at kunne skelne

Forskellige hjerner har brug for forskellige typer af stimulans, derfor er det vigtigt at kunne skelne imellem opvækstrelaterede og medicinske problemstillinger – og løsninger. Deraf får foredraget sin titel – Diagnose eller opdragelse.
Ann-Elisabeth Knudsen giver et godt indblik i, hvad vi skal kigge efter i vores omgang med børn for at skelne imellem problemer, der skal og kan løses medicinsk og problemer, der kan og skal løses pædagogisk. ”Nogle børn har behov for voksne, der fungerer som pandelapper”, fortælles der i beskrivelsen af, hvad autistiske børn kan have brug for.

Mens børn med normalt-udviklende hjerner kan have adfærdsproblemer af en anden karakter: ”Der er ikke noget, der kan gøre børn så syge som medansvar for deres egen opdragelse.”

Ann-Elisabeth Knudsen har gjort os klogere på hjerner, og dét på overraskende underholdende vis, med kant, holdning og personlighed.

 

 

Foredrag: Diagnose eller opdragelse? - v. Ann Elisabeth Knudsen, forfatter, lektor i Dansk og Psykologi.
Tid: Torsdag d. 14. marts 2019 kl. 19.00
Sted: DOKK1, Store Sal.
Arrangør: FOF Aarhus.

 

Billede af FOF Aarhus anmelder Johanne Rauff

 

Om foredragets anmelder

Hej! Jeg hedder Johanne Rauff. Jeg er med i FOF Aarhus anmelderkorps, fordi jeg nyder at udfordre min viden og antagelser om verden. I min fritid dyrker jeg yoga, strikker og går ture i naturen.