Billede af forfatter Knud Romer

Foredrag af Knud Romer - "En aften med Knud Romer"

En aften med Knud Romer

Af FOF-anmelder Thor Friborg Witt, studerende ved Historie, Nordisk sprog og Litteratur, Aarhus Universitet.

Knud Romer. Evighedsstudent, reklamemand, skuespiller, samfundsdebattør og selvfølgelig forfatter. Det er bare nogle af de titler, som tirsdags aftens foredragsholder, Knud Romer bærer. På vegne af FOF Aarhus dannede Dokk1 rammerne for foredraget og kunne oplyse, at foredraget var udsolgt. Og rigtigt nok; salen var propfyldt med mennesker i alle aldre.

Klokken slog syv, da konferencieren bød Knud Romer velkommen til stort bifald. Hvis man som publikum havde forventninger om, at Romer kun vil snakke eller reklamere for sin nye bog, så kunne man ikke tage mere fejl. Publikum fik hele hans private historie, andres historier, hvorfor historier er vigtige, hvilke historier er vigtige, hvordan man skriver dem og mere til! Romer fortalte på livet løs, og hvis man kunne følge med, så stod det skrevet, at man ville blive yderst underholdt af en person, der havde levet – ikke bare et – men flere, mærkværdige interessante liv.

Foredraget blev indledt af fortællingen om Knud Romers barndom. Romer voksede op på Falster sammen med sin danske far og sin tyske mor. Forfatterens barndom var derfor præget af en dobbelthed. En dobbelthed som ikke gjorde spor til at starte med.
Både danske og tyske mærkedage blev fejret, og som et lykkeligt skilsmissebarn nød han sin tilværelse. Det stoppede dog brat, da han begyndte i skole, og virkeligheden bankede på. Tyskersvin! Fra det tidspunkts af handlede Romers liv om, hvordan han skulle tackle sin nationale dobbelthed, hvilket hans første roman ”Den som blinker er bange for døden” omhandler.

Efter barndommen på Falster tog Knud Romer til København for at blive evighedsstudent. Ikke ved en fejl, men med fuldt overlæg. Efter 15 år med læsning, stoffer, druk og fester, landede han nærmest tilfældigvis i reklamebranchen, hvor han steg til tops. Her stod den på mere af det samme, bare med en tykkere bankbog og oplevelser som fx rejser til Cannes med Lars von Trier.

Hans drøm havde dog aldrig omhandlet reklamebranchen, nej, det var at skrive, hvilket han realiserede efter en fyreseddel og endnu en drukperiode. Denne historie fortæller han i sin nye roman ”Kort over paradis”, samtidig med, at en anden historie omhandlende Mellemøsten, Den Kolde Krig og spioner også er at finde i romanen.

Foredrag: En aften med Knud Romer
Tid: Tirsdag d. 2. April 2019 kl. 19.00
Sted: Dokk1

Billede af FOF Aarhus anmelder Thor Witt

Hej! Jeg hedder Thor Friborg Witt, og jeg er p.t. arbejdssøgende. Jeg er med i FOF Aarhus anmelderkorps, fordi jeg elsker at skrive om interessante emner og personer, hvilket der er rig mulighed for, når man anmelder foredrag hos FOF Aarhus. I min fritid finder du mig altid i gang med en god bog. Ellers tilbringer jeg tid sammen med min kæreste og venner. Jeg nyder også forskellige former for motion som fx styrketræning, badminton eller løb.