Billedfrise med Peter Qvortrup Geisling, Sonja Oppenhagen , Knud Romer og Frederik Lindhart. Arrangement om Demens - Glemmer du hos FOF Aarhus.

Foredrag med Peter Qvortrup Geisling, Sonja Oppenhagen, Knud Romer & Frederik Lindhardt

Demens tager ordene fra os

Af Hedwig Kamphof, sygeplejerske og underviser på VIA sygeplejerskeuddannelsen

Foredraget startede med et kort inde fra perspektiv: En film om Ditte, som blev ramt af demens i en ung alder. Hun blev ramt på alle områder, der gjorde livet værd at leve for hende, og det har betydet, at hun lever i nuet og på trods af sin demens kunne hun sige: ”Jeg har et god liv lige nu, under de omstændigheder.”

At gøre reklame for Alzheimer

Frederik Lindhardt var initiativtager til foredraget. Samtidig var han moderator og pårørende. Hans far (biskop Jan Lindhardt) havde demens og familien oplevede, at sygdommen tog ordene fra dem og deres omgangskreds. Derfor har han sat sig for at gøre reklame for Alzheimer – med små bogstaver. Eftermiddagens tre foredragsholdere gav hver deres perspektiv på det.

At give demens en stemme

Læge Peter Qvortrup Geisling fokuserede i sit oplæg mest på den forskning, der er på området. Alzheimer er den mest udbredte form for demens, men der findes i alt flere end 200 forskellige former. Han talte om fire former for sundhed (fysisk, psykisk, følelsesmæssig og åndelig sundhed) og demens rammer ind i alle disse former. Hans budskab var, at nøglen til sundhed er at fokusere på den mentale sundhed mhp. at sikre velbefindende i befolkningen.

Sonja Oppenhagen har, som skuespiller, spillet forestillingen ”I al stilhed”, der handler om et menneske, som bliver ramt af demens. Hun læste op fra en dagbog skrevet af Kirsten, som hun har brugt, som inspiration til at gestalte demensramte både fysisk og følelsesmæssigt. Hun var meget optaget af den angst, vrede og afmagt, som sygdommen medfører. En følelse af at være låst inde. Hendes klare opfordring var, at man skal gå med sygdommen og se det hele menneske, fremfor at gå mod sygdommen, da det sidste skaber mere forvirring og utryghed. Det er vigtigt at italesætte udfordringer undervejs i forløbet.

Sidste på scenen denne eftermiddag var forfatter Knud Romer, der skitserede et billedet, som pårørende til en dement far. Han har lavet en film om, hvordan det danske sundhedsvæsen tager sig af de mennesker, som har allermest brug for hjælp. Han havde et samfundskritisk perspektiv og kritiserede meget kraftigt den manglende faglighed, han har mødt, mens hans far boede på plejehjem og var indlagt på hospitalet. Han forsøger at råbe op: I stedet for, at det er ”de andre”, der rammes af sygdom, skal vi acceptere, at sygdom (og andre udfordringer) er et vilkår i vores eget liv.

Dette foredrag gjorde reklame for demens med store og små bogstaver af både foredragsholderne og publikum, hvilket gjorde det til en spændende eftermiddag.

Foredrag: Glemmer du? v/ Frederik Lindhardt, Peter Qvortrup Geisling, Sonja Oppenhagen & Knud Romer
Tid: søndag d. 27. februar 2022, kl. 15
Sted: Aarhus Teater
Arrangør: FOF Aarhus i samarbejde med Aarhus Teater, Alzheimerforeningen og Ældre Sagen

Anmelder ved FOF Aarhus' Anmelderkorps, Hedwig Kamphof

Jeg hedder Hedwig Kamphof og er underviser på sygeplejerskeuddannelsen i Horsens. I min fritid besøger jeg gerne forskellige kulturelle aktiviteter og har i mange år været kursist hos FOF. Jeg tilmeldte mig anmelderkorpset, da jeg gerne vil være involveret i det kulturelle liv i Aarhus på en ny måde og udvide min horisont.