Billede af skuespiller Henning Jensen, foredragsholder ved FOF Aarhus

Foredrag med Henning Jensen - "Gennem glasvæggen"

En skuespillers poetiske fortælling om at være død i levende live

Af FOF-anmelder Marie Vernegreen Christensen, dramaturg og retorikstuderende

Han er folkekær og kongelig skuespiller, og han har vundet fornemme priser for sine prægtige præstationer. Men i aften er det ikke dét, det skal handle om. I aften tager Henning Jensen os med ind i ikke blot det private, men i de mørkeste afkroge af sit sind. Helt ind bag glasvæggen.

Glasvæggen

Foredraget læner sig op ad skuespillerens aktuelle bog ’Gennem glasvæggen’, hvori han skildrer et voldsomt psykisk sammenbrud, som ramte ham i 1978. Depressionens verden brød for alvor igennem hos Henning Jensen midt i et lyskryds. Han beskriver det, som om han gled gennem en glasvæg og ind i en anden verden. Nu kommer det, tænkte jeg. Nu er jeg syg, fortæller han og får det til at blive tyst i foredragssalen.

En poetisk fortæller

Henning Jensen fylder publikums hoveder med billeder på en særdeles elegant måde på trods af få afvigelser fra sine noter. Bag det spinkle nodestativ står en fornem og elegant herre, som samtidig er en sårbar sjæl. Foredraget tager form som en poetisk oplæsning, og vendinger som et haglvejr af indestængt smerte og som sommerfugle der strejfede alle nerveender, vidner om, at han kan noget helt særligt med sit fortællende billedsprog.

Kaotisk behandlerlandskab

Han understreger, at det i slutningen af 1970’erne var en anden tid, når det gjaldt psykiske lidelser. Han vidste intet om mental sygdom, og uvidenheden førte ham ind i et kaotisk behandlerlandskab. Han begik fejl, og det samme gjorde mange af de behandlere, han var i kontakt med. Det tog ham derfor en del tid og pinsler at komme på fode igen, hvilket først skete efter 3 måneders indlæggelse på Rigshospitalets psykiatriske afdeling. Det var efter disse måneder, at Jensen skrev 130 siders noter om sine oplevelser – som sidenhen førte til den bog, han udgav tidligere i år.

Opsøg hjælp

Henning Jensen skaber i foredragssalen et fortroligt og intimt rum, hvor publikum kan stille spørgsmål og dele erfaringer. Selv er han ikke i tvivl om, at han kunne have været skånet for mange lidelsesfulde timer, hvis han havde fået den rette hjælp tidligere. Derfor er en af hans budskaber, at vi må hjælpe hinanden og os selv ved at opsøge hjælp, hvis vi mærker en psykisk lidelse banke på. I dag har skuespilleren lært lidelsens væsen at kende, og han formidler nu oplevelsen og vigtigheden ved at tage den alvorlig. Og dette gør han på en yderst ærlig og rørende måde.

Foredrag: Gennem glasvæggen - Henning Jensen
Tid: Onsdag d. 7. oktober 2020 kl. 19.00-21.00
Sted: Dokk1
Arrangør: FOF Aarhus i samarbejde med Dokk1

Billede af FOF-anmelder Marie Vernegreen

Jeg er bachelor i Dramaturgi og er nu i gang med en kandidat i Retorik på Aarhus Universitet. Derudover arbejder jeg på et forlag ved siden af. I min fritid anmelder jeg scenekunst, ser en masse teater, har gang i diverse kreative sysler og bruger meget tid med mine venner. Jeg holder desuden meget af at bruge byen og er stor kulturforbruger.
Jeg er anmelder hos FOF Aarhus, fordi det først og fremmest giver mulighed for at komme til spændende foredrag og få udvidet min horisont, men også fordi at jeg interesserer mig meget for kultur og formidling.