Billede af foredragsholder Susanne Møberg

Foredrag af Susanne Møberg - "Glad igen efter en narcissist"

Den perfekte forfører

Af FOF-anmelder Katrine Lykkebo Skau, studerer it, kommunikation og organisation

”Det er et stik ind i hjertet at sige farvel til en narcissist”

Alle kan falde for en narcissist. Både mænd og kvinder kan have narcissistiske træk, og vi møder dem alle vegne. Statistikker fortæller os, at mindst 6 % har en narcissistisk personlighedsforstyrrelse i større eller mindre grad – men dette tal er i virkeligheden langt højere ifølge Susanne Møberg. At være tæt på en narcissist kan være en livsforandrende oplevelse, og heldigvis er emnet om psykisk vold kommet på dagsordenen. Alligevel er det ofte svært for omverdenen at forstå, hvorfor folk forbliver i forhold, hvor psykisk vold forekommer som led af partnere med narcissistiske træk – og hvordan kommer man videre igen efter sådan et forhold?

Alt dette berører Susanne Møberg i sit foredrag Glad igen efter en narcissist. Susanne er blandt sine mange titler foredragsholder og forfatter, hvor hun især fokuserer på det særligt sensitive og psykisk vold. I 15 år har Susanne holdt foredrag, og dette er tydeligt at mærke i hendes foredrag i dag også.

Selvom emnet er alvorligt, formår Susanne at skabe en god og tryg stemning i salen. Især trygheden er et element, der er helt unikt i dette foredrag. Susanne skaber nemlig trygge rammer, hvor der er plads til publikums sårbarhed i form af egne fortællinger. Det høres, hvordan det engagerede publikum både består af personer med personlige synspunkter og faglige perspektiver. Det er derfor et virkelig givende foredrag, uanset hvilket ståsted du kommer med.

Rørt publikum og givende foredrag

Det er tydeligt både at mærke, se og høre, hvordan publikum bliver rørt af foredraget. Tårer og rystende stemmer blandes med genkendende nik, anerkendende lyde og stærke fortællinger. Når Susanne giver sine råd til, hvordan du kan komme godt videre efter en relation med en narcissist, ses det også, hvordan publikum ihærdigt tager noter dertil.

Iblandt Susannes mange redskaber fortælles, at for at komme på den anden side kræver det, at du er i stand til at flytte fokus fra den narcissistiske og hen til dig selv. Du skal indse, at du har mødt din overmand og blot forvente dét, du ved, du kan forvente. Hæv standarden for, hvad du vil finde dig i. Forstå, at alt vedkommende siger og gør, er med en anden hensigt. Narcissisten er den perfekte forfører, og du oplever, at virkeligheden ikke var, som du troede. Og sørg så for at holde fast og komme ud – du kan godt blive glad igen efter en narcissist.

Foredrag: Glad igen efter en narcissist – v. Susanne Møberg
Tid: Torsdag d. 5. marts 2020 kl. 19.00
Sted: Solsalen, Ingerslevs Boulevard

Billede af FOF Aarhus anmelder Katrine Lykkeboe Skau

Hej! Jeg hedder Katrine, og jeg studerer cand.it i it, kommunikation og organisation og arbejder som content creator hos Texta. Jeg er med i FOF Aarhus anmelderkorps, fordi jeg elsker foredrag! Jeg elsker at få indblik i et andet menneskes måde at se verden på, og jeg finder deres oplevelser og tanker ekstremt spændende. I min fritid er jeg sammen med min familie, mine veninder, og så laver jeg tricks med min bomuldshund.