v/Peter Uldahl, musiker, cand.mag. i musikvidenskab og underviser på FOF Aarhus' Kulturhøjskole i musikhistorie.
Tag med på en rejse til operaens verden og mød de allersmukkeste operaer gennem historien, når FOF Aarhus inviterer til en højskoledag om opera. Musiker og foredragsholder Peter Uldahl vil tage dig med på jagt efter den dybere mening i operaen og præsentere dig for de vigtigste komponister, operaer og musikdramatiske idéer, som har formet operaens historie og udvikling.
Ud fra en række historiske nedslag vil Peter Uldahl lukke op for operaens verden og udjævne de historiske og kulturelle kløfter for at vise en intens kunstform af storslåede arier og frygtindgydende dramatik. Og gennem en lang række musik- og videoeksempler vil han gøre dig klogere på, hvordan det musikalske og dramatiske arbejder sammen, og på hvordan operakomponisterne gennem tiden har udviklet en kunstform, som rummer en helt unik verden, der formår at fremstille menneskelige dramaer og følelser på henrivende og sublime måder.
Kom og lyt, og lad dig blive rykket med ind i operaens dramatiske verden.
Lørdag d. 8. februar
Kl. 10:00-12:00 (inkl. pause): Den barokke og klassiske opera – at imitere gudernes tale
Opera er en renæssanceidé, nemlig ambitionen om at vække det antikke græske teater til live igen. Og hvordan talte de græske guder og skønne helte så? Jo, de mest fuldkomne væsner må selvfølgelig ytre sig i sang, og sådan blev operaen opfundet som et forsøg på at imitere gudernes tale.
Herfra går det stærkt i det 17. århundrede fra tidlige fyrstelige operaer af Claudio Monteverdi og til folkelige operaer af Francesco Cavalli i Venedig og Napoli og til den danseglade franske solkonge, Ludvig 14., som med sin hofkomponist Jean-Baptiste Lully danner en fransk operatradition. Fra italienske dramma per musica, opera seria og opera buffa og til franske tragédie en misique og opéra ballet dannes efterfølgende i midten af 1700-tallet Glucks reformoperaer og herefter de populære klassiske forviklingsoperaer af bl.a. Mozart og Rossini, der for eftertiden bliver benævnt klassiske.
Kl. 12:00-13:00: Frokostpause
Kl. 13:00-15:00 (inkl. pause): Den romantiske og den moderne opera
Efter pausen skal det handle om de store romantiske operaer. Jævne mennesker tager rollen som store helte fra Fidelio i Beethovens revolutionsopera og til Carmen hos Georges Bizet, der skaber den realistiske opera, som senere bliver dyrket af italienere som Giacomo Puccini med hans veristiske operaer om rå følelser og gribende tragedier.
Sideløbende med den rå realisme skaber Richard Wagner en operatradition med sine musikdramaer, der i en mytisk form og med en hidtil uset kompleksitet af musikmotiver skaber en totalkunst om menneskets grundvilkår, der får en kolossal indflydelse på musikhistorien. Fra Wagner dannes en ekspressionisme i operahistorien, der trækker tråde frem til moderne opera som den symbolistiske Pelléas et Mélisande af Claude Debussys og den psykologiske Salome af Richard Strauss, hvor mennesket for alvor er blevet ramt af moderniteten. Og her runder vi af med de moderne operaer om det fremmedgjorte og eksistentielt rodløse menneske, der må genopfinde sig selv i et helt nyt og moderne tonesprog.
Der vil blive serveret småkager og kaffe/te i løbet af dagen.
Medbring selv madpakke til frokostpausen – FOF Aarhus sørger for service.
Dato | Tid | Sted | Navn | |
---|---|---|---|---|
1 | Lørdag 08.02.2025 | 10:00-15:00 | Solsalen | Peter Uldahl Aggernæs |
Jeg er musiker og underviser på Kulturhøjskolen ved FOF Aarhus.