Skip to content

Glæd dig til alle vores nye kurser, foredrag og ture! Vi åbner løbende for tilmelding, og senest d. 4/12 kan du se hele vores forårsprogram på hjemmesiden.

Svend Brinkmann, professor i almenpsykologi og kvalitative metoder på Det Humanistiske Fakultet på Aalborg Universitet .

Havde de også ADHD for 10.000 år siden?

Havde de også ADHD for 10.000 år siden?

Om det diagnosticerede liv

Svend Brinkmann undersøger menneskets mentale evolutionshistorie og sætter spørgsmålstegn ved, hvordan vores psyke og mentale tilstande er blevet formet gennem tiden. For er vi blevet mere syge, eller er det samfundets udvikling, der bidrager til vores mentale udfordringer? Hvad er egentlig formålet med vores hjerner, og hvorfor rammes nogle af os af mentale lidelser?

Vi lever i en tid med en markant stigning i antallet af psykiatriske diagnoser blandt både børn og voksne. Omkring 25 procent af os vil i løbet af et år få mindst én psykiatrisk diagnose, og ca. 10 procent af befolkningen tager antidepressiv medicin. Især er udskrivningen af psykofarmaka til børn er steget drastisk.

Men hvad er årsagen til denne 'diagnoseepidemi'? Er vi virkelig mere syge og afvigende end tidligere, eller har vores forståelse af sygdom og sundhed ændret sig? Er vi blot blevet mere tilbøjelige til at diagnosticere og sætte ord på vores udfordringer? Hvad sker der i et samfund, der i stigende grad forstår sine problemer gennem diagnosekulturen? Og hvordan skal fagfolk navigere i denne udvikling? Disse spørgsmål er omdrejningspunktet for aftenens foredrag, hvor Svend Brinkmann kaster lys over diagnosekulturens indflydelse og de udfordringer, vi står over for i dag. 

Om Svend Brinkmann

Svend Brinkmann er professor i almenpsykologi og kvalitative metoder på Det Humanistiske Fakultet på Aalborg Universitet og medlem af Det Etiske Råd. Han har skrevet og redigeret en lang række bøger samt over 200 akademiske artikler, herunder Stå fast (2014), Gå glip (2017), Tænk (2022) og Oplevelsessamfundet (2023).

Arrangør: FOF Aarhus i samarbejde med Dokk1.