Foredragene afholdes i Solsalen, Ingerslevs Boulevard 3, kl. 9.30-11.30. Dørene åbner kl. 9.00.
Vil du have en gæst med til foredragene? Det er muligt at medbringe gæster til fredagsforedragene. Entreprisen pr. gæst er kr. 100,-. Gæstebillet kan købes ved at ringe til FOF Aarhus på tlf. 8612 2955, i FOF Butikken i H. H. Seedorffs Stræde 7 eller med MobilePay til foredraget.
Fælles fredage er en del af Kulturhøjskolen.
Foredragsholder: Lisbeth Dahl, skuespillerinde og instruktør
Lisbeth Dahl har livet igennem stolet på sin intuition. På scenen, hvor hun har stået gennem mere end 50 år. Og i privatlivet, der har budt på dramatiske op- og nedture. Til dette foredrag fortæller hun bramfrit og humoristisk om sit utraditionelle liv og deler ud af alt det, tilværelsen har lært hende på godt og ondt. Om at vokse op med en alenemor – og selv at blive en. Om de skiftende mænd, hun har elsket og mistet. Om sin karriere som skuespiller og instruktør. Og om at finde sig til rette som 76-årig, omgivet af sine fem børn, syv børnebørn, en godmodig broholmer og den store revyfamilie.
Undskyld jeg blander mig er et levende, livsklogt foredrag om at lytte til sin indre stemme og klare sig igennem tilværelsen uden at lade sig tynge af fortrydelse, eller af hvad andre mener.
Foredragsholder: Ingeborg Højlund, sang og guitar & Uffe Holmsgaard Eriksen, strengeinstrumenter
Højlund & Holmsgaard spiller perlende nye arrangementer af sange og viser fra Norden. Duoen består af Ingeborg Højlund på sang og guitar og Uffe Holmsgaard på forskellige strengeinstrumenter: guitar, cittern og mandolin. Sammen søger de ned i traditionens muld for at grave skjulte skatte frem til overfladen og får velkendte sange, som fx En yndig og frydefuld sommertid, til at lyde dugfriske. Kombinationen af rå strengeinstrumenter og vokal klarhed skaber duoens særegne folkemusikalske lyd og inviterer dig ind i et intenst og intimt rum. Deres repertoire rummer sange, som med enkle ord beskriver tilværelsen, naturen og livet mellem mennesker.
Ingeborg Højlund er en sanger med stor kærlighed for viser og sange med rødder, der strækker sig langt tilbage i tiden, og som er med til at fortælle vores historie. Og hun gør alt for, at de rødder gror videre med ind i vores nutid. Hun har de seneste år været tilknyttet Aarhus Teater, hvor hun har gjort sig bemærket både som sanger, arrangør og dirigent. Hun sang og bearbejdede bl.a. den danske sangskat på de reumertvindende forestillinger Erasmus Montanus og Lyden af de skuldre vi står på.
Uffe Holmsgaard er autodidakt spillemand og elsker klangen af strengeinstrumenter. Han har de seneste mange år udforsket musik fra mange områder i Europa, særligt græsk, svensk, norsk og dansk folkemusik. Ved siden af musikken har han forsket i oldkirkens poesi og kirkesang og boet i Sverige, hvor han gik i lære hos en spillemand.
De to musikere har i mange år spillet sammen i forskellige sammenhænge, de har spillet i ind- og udland og udgav i 2016 et album med folkeorkestret Psalmodie.
Foredragsholder: Jens Worning, Udenrigs- & sikkerhedspolitisk kommentator for Kristeligt Dagblad, tidl. generalkonsul i Skt. Petersborg
Snart har den største krig i Europa siden 2. verdenskrig hærget i 3 år - krigen i Ukraine. Tidligere generalkonsul for udenrigsministeriet i Skt. Petersborg, Jens Worning, vil gøre en status på Ukraine, Rusland, Europa og verdensordenen. USA har fået ny præsident, hvad betyder det? Er en fred på vej - og hvordan ser den i givet fald ud? Hvilken ny verden venter os i Europa?
Jens Worning har fulgt udviklingen tæt og tager dig med ind i det komplekse magtspil mellem stormagterne. Med sin unikke indsigt i russiske forhold og internationale relationer giver han et skarpt og nuanceret billede af krigens konsekvenser og fremtidsperspektiver. Gå ikke glip af en spændende aften om verdensordenen og Europas fremtid!
Jens Worning er tidligere dansk generalkonsul i Sankt Petersborg og direktør i kommunikationsbureauet Policy Group. Han analyserer russisk politik og dens følger samt sikkerhedspolitik i Kristeligt Dagblad. Han er forfatter til den anmelderroste bog: UKRAINE 24.02 - den nye verdensorden (2023) fra det aarhusianske forlag KLIM. Han er desuden fast skribent på medierne RÆSON og forsvarsmediet OLFI.
Foredragsholder: Christian K. Madsen, direktør for Museum Jorn, tidl. Museumsleder ved Skovgaard Museet i Viborg
Asger Jorn (1914-73) er blandt den nordiske kunsts største kunstnere. Sideløbende med sit mangefacetterede kunstneriske virke og forfatterskab, opbyggede han en enestående kunstsamling med moderne og international kunst i Silkeborg og stiftede Silkeborg Kunstmuseum.
Direktør for Museum Jorn, kunsthistoriker Christian Kortegaard Madsen, fortæller denne formiddag om Jorns samling og hans visioner for et kunstmuseum. Hvor er Museum Jorn på vej hen nu, og hvilke overvejelser man gør sig i forhold til Jorns museumsvisioner i arbejdet med et nyt museum.
Foredragsholder: Peter Uldahl, musiker og uddannet cand.mag. i musikvidenskab, filosofi og spansk
De asiatiske lande er sjældent lande man forbinder med den vestlige klassiske musiktradition, og det på trods af at Vesten har haft kolonier i og handelsforbindelser med de asiatiske lande i et halvt årtusinde. Og når man tænker på det antal af talentfulde asiatiske musikere, man finder i snart hvert et symfoniorkester rundt i verden, kan det undre hvor deres komponister er henne.
Netop dette skal vi undersøge nærmere i dag, hvor musiker og foredragsholder Peter Uldahl vil præsentere os for tre asiatiske lande: deres musikhistorie, musiktraditioner og komponister. Her bliver vi både præsenteret for den traditionelle kunstmusik i Indien, Kina og Japan. Vi skal dernæst høre nærmere om, hvordan Vestens kultur og klassiske musik har inspireret de østlige komponister, der fra omkring slutningen af 1800-tallet ville skabe en ny musik for de nye moderne nationer i Østen. Og her kigger man mod Vesten, samtidig med at man genopdager sin egen musikalske arv.
Således starter vi i Nihon – ”Landet, hvor solen står op” – hvor shogunatets fald og genindførelsen af Meiji-kejseriet i 1868 fører til en række spændende nye nationalkomponister i Japan fra Koscak Yamada (1886-1965), Kunihiko Hashimoto (1904-1949) og til Toru Takemitsu (1930-1996).
Herfra tager vi til Zhongguo – ”Riget i midten” – eller Kina, hvor det gamle Qing-dynasti falder i 1911 og den nye Republikken Kina dannes, hvorefter unge kinesiske komponister som Xian Xinghai (1905-1945), Luting He (1903-1999) og Ma Sicong (1912-1987) begynder at skrive ny musik inspireret af Vestens klassiske musik. Med Mao Zedong og særligt med Kulturrevolutionen (1966-1976) bliver der med vold og magt indført en hård censur i landet, men i nyere tid finder vi igen spændende kinesiske komponister som Zhu Jian´er (1922-2017) og Tan Dun (1957).
Vi runder af i Indien, hvor vi skal høre om den indiske klassiske musik – hindustani og den karnatiske tradition – og se hvordan den har inspireret klassiske komponister, såsom den jødiske eksilkomponist Walter Kaufmann (1907-1984), der på flugt fra nazisterne flygtede til Indien, hvor han boede fra 1934 til 1948 og skrev en stor del af sine værker. Og vi skal ikke mindst se, hvordan Vestens musik har inspireret indiske komponister, såsom John Mayer (1930-2004), der efter at have vundet et stipendium til Royal Academy of Music flyttede fra Calcutta til London, hvor han har skrevet en lang række kompositioner i grænselandet mellem øst og vest.
Foredragsholder: Bente Scavenius, mag.art. i kunsthistorie, kunstkritiker og forfatter
I sin bog Mit livs billeder (2021) dykker Bente Scavenius ned i sit personlige forhold til dansk billedkunst, som har udviklet sig gennem et langt liv som kunsthistoriker. I 40 kapitler af varierende længde udforsker hun malerier, der både fagligt og personligt har fascineret hende. Hvert kapitel sætter fokus på et enkelt værk, hvor personlig historie flettes sammen med en bredere forståelse af kunsthistorien.
Bogen begynder med udvalgte kunstnere fra 1500-, 1600- og 1700-tallet, før den bevæger sig ind i guldalderens malerier og den modernistiske æra med kunstnere som Vilhelm Hammershøi, L.A. Ring og J.F. Willumsen. Med sin erfaring som kunstkritiker siden 1970’erne har Bente Scavenius opnået en dyb indsigt i kunsten fra det 20. og 21. århundrede, hvilket afspejles i bogens senere kapitler, der dykker ned i samtidskunsten.
Foredragsholder: Nagieb Khaja, krigskorrespondent, dokumentarinstruktør og forfatter
Tag med på en intens og øjenåbnende rejse ind i den komplekse verden af Palæstina med dokumentarist og journalist Nagieb Khaja. Han deler ikke kun sine indtryk fra Gaza i 2014, men også de seneste begivenheder på Vestbredden. Gribende billeder og videoklip tager dig med direkte ind i hverdagen for den palæstinensiske befolkning, mens Khaja dykker ned i den nuværende situation.
Oplev møder med modige menneskerettighedsaktivister og kunstnere, der trods modstanden formår at kæmpe for deres rettigheder på en fredelig måde. Dette foredrag er ikke blot en fortælling, det er en visuel og følelsesmæssig oplevelse, der vil udfordre dine perspektiver og vække din forståelse for den vedvarende konflikt i regionen.
Nagieb Khaja er Cavling-vindende journalist fortæller om konflikter i Syrien, Afghanistan og Israel-Palæstina. Nagieb er en internationalt anerkendt og prisvindende journalist og dokumentarinstruktør, hvis film og reportager er blevet vist på BBC, Al Jazeera English, Vice International og Guardian. Nagieb er desuden forfatter og har skrevet en række bøger, heriblandt den anmelderroste fortælling: Historien, der ikke bliver fortalt – om krigen i Afghanistan (2017). I 2017 udkom Nagiebs bog om hans personlige oplevelser i det krigshærgede Syrien Du må ikke græde, for så mister du blod. Han vandt Cavling-prisen i 2021 sammen med kolleger fra Ekstrabladet for artikelserien Mettes uønskede børn (2021) om de syriske fangelejre. I 2023 blev han sammen med Martin Tamm Andersen også nomineret til en Cavling-pris for dokumentaren Bedraget i Helmand.
Foredragsholder: Steen Hildebrandt, ph.d. og professor emeritus
Hvordan skal fremtidens danske samfund, fremtidens velfærdssamfund, se ud? Danmark er et fantastisk samfund, men på en række områder er det ikke et bæredygtigt samfund. Det danske samfund skal laves om. Politikere, virksomheder, kommuner, civilsamfund - alle har et medansvar for at bidrage til den debat, der er behov for. I virkeligheden drejer det sig om, hvilket samfund vores børnebørn skal leve i. Hvad er bæredygtighed? Kan verdensmålene hjælpe os?
Steen Hildebrandt har beskæftiget sig med disse spørgsmål i mange år. Han har holdt mere end 1000 foredrag om verdensmålene, bæredygtighed, bæredygtig ledelse m.m. og skrevet flere bøger og en lang række artikler om disse emner. Han er Ph.d. og professor emeritus på Århus Universitet.
Foredragsholder: Rasmus Dalland, forfatter og journalist
Klimakrisen banker på døren, og afstanden mellem land og by vokser. Debatten om landbrugets fremtid er intens, og meningerne er mange og delte. Men ved vi egentlig, hvad vi taler om?
For bare et par generationer siden havde mange danskere en tæt forbindelse til landet og dets landbrug. I dag er denne forbindelse for de fleste begrænset til en tur i supermarkedet. Afstanden mellem landdistrikter og byer øges, og debatten om landbrugets rolle i klima- og biodiversitetskrisen er intens. Men har vi egentlig forståelse for, hvad vi taler om? Og hvordan oplever landmændene selv deres erhverv og deres bidrag til disse kriser?
Tag med til et debatskabende foredrag om landbrugets nuværende tilstand – en tilstand som er lige på kanten af store forandringer.
Foredragsholder: Birk Kotkas, freelancejournalist for bl.a. Altinget, Dansk Journalistforbund og EUobserver
Mediefriheden er under pres i flere europæiske lande, hvor både journalister og meningsdannere risikerer at blive straffet for at kritisere dem, der har magten. Men hvad sker der med et samfund, når medierne ikke længere er frie? Og hvad kan Danmark lære af udviklingen i fx Tyrkiet og Ungarn?
Gennem sit arbejde som freelancejournalist for bl.a. Altinget, Dansk Journalistforbund og EUobserver har Birk Kotkas haft mulighed for at tale med undertrykte journalister, vrede borgere og politikere i lande, hvor mediefriheden er truet.
”Alle journalister blev stillet over for et simpelt valg: Enten skulle du støtte regeringen, eller også skulle du søge et andet job.” Sådan fortalte fx den tidligere polske kanalchef, Tomasz Sygut, da Birk Kotkas interviewede ham om de seneste års tiltagende censur.
Foredraget sætter spot på presse- og mediefrihedens udvikling i Europa gennem personlige historier fra de folk, Birk Kotkas har mødt under sine reportagerejser samt hans arbejde med European Media Freedom Act i Europa-Parlamentet, der træder i kraft i 2025. Heriblandt en tyrkisk journalist, der blev fyret fra landets største avis efter 22 år, da Erdogan strammede grebet om magten – samt en gruppe polske demonstranter, der er gået på gaden 1.278 dage i træk, for at kæmpe for mediernes frihed.
Foredragsholder: Eva Selsing, filosof og forfatter
Aldrig har kvinder været så ligestillede og privilegerede. Medierne har et stort fokus på uretfærdigheder begået mod kvinder. #MeToo har revolutioneret arbejdsmarkedet. Virksomhederne annoncerer aktivt efter kvinder og forfordeler sågar gerne mænd, mens velfærdsstaten sikrer, at alle danske kvinder har et stort sikkerhedsnet under sig til at gribe os, hvis livet rammer.
Læg dertil de generelle livsforbedringer de seneste 100 år i form af bedre helbred, bedre sundhedsvæsen, længere levetid og bedre muligheder for work-life-balance. Alligevel virker den moderne kvinde ikke spor lykkelig. Ensomhed, enlighed, skilsmisser, barnløshed samt den store vifte af psykiske lidelser som depression, angst og spiseforstyrrelser vidner om, at den moderne kvindes velsignelser ikke er nok. Hvorfor? En væsentlig grund er, at de samme idéer, der har bragt os så langt ligestillingsmæssigt, ikke gør noget godt for vores følelse af mening i livet.
Mening kommer af at være noget for andre, af at slå rødder med mennesker, vi elsker og ofrer noget for. Den moderne kvinde har lært, at hun skal være uafhængig og sætte sig selv først. Altså feminisme. Dét er en stor og underbelyst, del af forklaringen på vores køns manglende tilfredshed. I foredraget gennemgår Eva Selsing dette samt forbindelsen til feminismen, hvis historie hun kritisk udforsker.
Foredragsholder: Marie Louise Friderichsen, jurist og har siden 1999 drevet en selvstændig virksomhed med skovbrug
Hvilke kvinder - og mænd - banede vejen for kvinders stemmeret i 1915?
Da danske kvinder i 1915 opnåede valg- og stemmeret til Folke- og Landstinget, var der forud gået flere årtiers diskussion af kvindens stilling, ret og ikke mindst muligheder i samfundet.
Men selv med den opnåede stemme- og valgret gik der mange år, før Danmark fik sin første kvindelige statsminister, Helle Thorning Schmidt.
Marie Louise Friderichsens foredrag tager udgangspunkt i de historiske årsager til forskellen i kvinders og mænds retsstilling, over Mathilde Fibigers opråb i Clara Raphael – 12 breve (1851) til valgretten. Derudover ser hun på, hvor kvinder står i dag med nedslag i forskellige kvinder, der banede vejen, gik foran, stillede op og opnåede de højeste poster.
Ligestilling er ikke kvinders kamp mod mænd, som mange måske fejlagtigt tror, men progressive kvinders og mænds ønske om et mere lige samfund overfor gammeldags strukturer og kulturel opdragelse - for kan nogen af os sige os fri af at være præget af det?
Foredragsholder: Johannes Andersen & The Overheads
Kom med til en festlig afslutning på Kulturhøjskolen til et spændende musikalsk foredrag!
Johannes Andersen og The Overheads spiller Bob Dylan live med danske tekster, ledsaget af spændende fortællinger om Bob Dylan, hans musik og underholdende, tankevækkende anekdoter om livets store og små udfordringer.
Johannes Andersen & The Overheads spiller rock med inspiration fra americana, mens Bob Dylan ser smilende til i kulissen. Båret frem af et stort engagement og masser af energi.
Der tages udgangspunkt i det album, som Johannes Andersen har udgivet med Bob Dylan sange på dansk - i versioner godkendt af Dylan management.
Johannes Andersen & The Overheads består af:
Johannes Andersen (guitar og vokal)
Ole B. Jensen (guitar),
Jens Askehave (bas),
Jacob Dreyer (trommer).