Skip to content

Nu kan du tilmelde dig alle efterårets hold her på hjemmesiden. Og glæd dig til uge 30 - der lander det trykte katalog nemlig i din postkasse.

Billedfrise af  Charles Baudelaire tog Max Liebermann

Impressionistiske møder i litteratur og kunst – fra Baudelaire til Liebermann

Denne temadag fejrer vi 150-året for den første impressionistiske maleriudstilling ved at præsentere flere centrale figurer med relation til den franske og tyske impressionisme.

I 1874 blev den første af i alt 8 impressionistudstillinger afholdt i Paris. Publikum og anmeldere var chokerede og oprørte over de nye og moderne billeder, som på det tidspunkt fremstod ufærdige og skitseprægede, og var malet med løse, livlige og pastose penselstrøg. Impressionisterne var særligt inspirerede af storbylivet, det flygtige, det bevægelige, det omskiftelige, og øjeblikkelige perceptioner af lys og farve.

Impressionismen opstod i Frankrig, men spredte sig senere til resten af Europa. I Tyskland anses maleren Max Liebermann (1847-1935) for at være dens førende repræsentant. Liebermanns værker sammenlignes ofte med både franske (Manet, Degas og Renoir) og tyske (Max Slevogt og Louis Corinth) impressionister.

På temadagen viser Ruth eksempler på Liebermanns lysende og farvestrålende skildringer af det tyske borgerskabs fritidsaktiviteter og mondæne strandliv, samt kunstnerens egen sommerresidens med tilhørende have ved Wannsee i Berlin.

Derefter præsenterer Nick forskellige måder, hvorpå impressionismen kom til udtryk i litteraturen i både Frankrig og Tyskland. I Frankrig kan digteren Charles Baudelaire siges at have foregrebet impressionismen inden for malerkunsten, da han et årti tidligere havde udtrykt mange af de grundlæggende erfaringer, den bygger på. Dette er bedst udtrykt i hans kunstkritiske arbejde Det moderne livs maler (1863) og den posthumt udgivne Parisisk spleen (1869), som begge bliver præsenteret og diskuteret.

Dagen bliver fyldt med nedslag i tysk og fransk litteratur, hvor vi ser eksempler på impressionistisk stil inden for litteraturen - og hvordan denne spejler malerkunstens ditto.

Download en flyer til print

Program for dagen

  • Kl. 10.00-11.00: Foredrag v/ Ruth
  • Kl. 11.00-11.15: Kaffepause
  • Kl. 11.15-12.30: Foredrag v/ Ruth (fortsættelse)
  • Kl. 12.30-13.00: Frokostpause
  • Kl. 13.00-14.00: Foredrag v/ Nick
  • Kl. 14.00-14.15: Kaffepause
  • Kl. 14.15-15.30: Foredrag v/ Nick (fortsættelse)

Inkluderet i prisen er kaffe/te ad libitum, frokost og 1. glas vin.

Information

Datoer

Dato Tid Sted Navn
1 Lørdag 28.09.2024 10:00-15:30 Solsalen Nick Bo Madsen/ Ruth Christensen
Nick Bo Madsen og Ruth Christensen, turledere ved FOF Aarhus
Turleder

Nick Bo Madsen/ Ruth Christensen

Nick Bo Madsen
Cand. mag. i filosofi og dansk fra Aarhus Universitet i 2006.

Ekstern lektor på Medievidenskab ved Aarhus Universitet.

Jeg afholder endvidere kurser og forelæsninger ved Folkeuniversitetet i Aarhus og Ry. Endvidere er jeg foredragsholder på kommunebibliotekerne.

Ruth Christensen
Jeg er uddannet cand. mag. i kunsthistorie og italiensk fra Aarhus Universitet. Desuden har jeg en faglig baggrund som pædagog og speciallærer.

Hos FOF Aarhus underviser jeg i kunsthistoriske emner og holder kunstrelaterede foredrag, bl.a. på Kulturhøjskolen. Herudover er jeg turleder på diverse kunstture og kulturrejser.

Desuden holder jeg forelæsninger på Århus Kunstakademi og på Folkeuniversitet i Aarhus.