Skip to content
Christine Parsons, forsker ved Aarhus Universitet, FVU kursist ved FOF Aarhus

FVU-dansk er min nøgle til samfundet

Christine Parsons rykkede teltpælene op fra den irske muld, da en aarhusiansk forskerstilling blev slået op for et par år siden. Titlen stiller ikke tårnhøje krav til danskfærdigheder – men alligevel har Christine et brændende ønske om at dygtiggøre sig.

Af Malene Nees Damborg
Foto: Jørgen Diswal

”På min arbejdsplads starter møderne ofte på dansk, og når jeg kommer ind ad døren, skifter alle straks til engelsk. Det er træls, for jeg vil altid føle mig som en tilflytter så. FVU-undervisning er for mig et udtryk for en stærk interesse i at blive en del af samfundet,” fortæller Christine Parsons, der er lektor og forsker i klinisk medicin ved Aarhus Universitet.

Fra gæst til vaskeægte aarhusianer

Egentlig var det ikke planen, at Christines kufferter skulle samle støv i lejligheden på Aarhus Ø. Men forskningen tog hende med storm, og hurtigt kunne hun ikke forestille sig andet. Samtidigt spirede en drøm om at mestre det danske sprog og lægge følelsen af at være gæst på hylden.

”Jeg har oplevet, hvor ensomt det kan føles, når man ikke forstår alt omkring sig. Men det kan være svært at lære dansk, fordi alle snakker virkelig godt engelsk. Gennem FVU-undervisningen er mit danskniveau blevet højere, og jeg har fået langt mere selvtillid,” fortæller Christine.

Når sprog og kultur går hånd i hånd

Folketingsvalg, studentereksaminer og jantelov er få eksempler på alt det, der kan lyde som volapyk blandt tilflyttere i Danmark. I FVU-undervisningen omsættes tågesnak til aha-oplevelser gennem øvelser og dialog, der har rødder i virkeligheden.

”Det er ikke altid nok at lære et sprog. Man kan lære alle ord og regler uden at vide, hvordan de skal bruges i det daglige liv. På FVU-kurset får jeg en god blanding af sprog, kultur og aktuelle nyheder, og det giver et indblik i samfundet, som ellers er svært at få,” pointerer Christine.

Christine fortæller, at særligt undervisning i de danske traditioner for mailudveksling har været gavnlig i hendes hverdag på universitetet. Nu dropper hun den højtidelige indledning og de snørklede vendinger, når hun trykker på tasterne til sine danske kollegaer.

Hybridundervisning giver frihed

Når Christine ugentligt terper grammatik og føjer nye danske vendinger til sit ordforråd, sidder hun ved tastatur og skærm hjemme i stuen. Hun deltager nemlig i et blended learning-forløb, som kombinerer online og fysisk tilstedeværelse.

”Jeg deltager hver torsdag, uanset om jeg sidder et sted i Danmark, Irland eller USA. Jeg rejser nemlig en masse med mit arbejde, og her giver blended learning mulighed for at holde fast. Fleksibiliteten er fantastisk og absolut nødvendig i en hverdag som min,” fortæller Christine.

Selvom undervisningen foregår online, pudser kursisterne altid webkameraet, så det bliver en levende og social oplevelse. Samtidig sikrer værktøjer som breakout rooms en fortsat høj kvalitet i undervisningen, fastslår Christine og tilføjer, at hun til hver en tid vil anbefale FVU-undervisningen i FOF Aarhus.

Billede fra undervisning i FVU-dansk

FVu-Dansk for private

Danskundervisning

... helt gratis!